11 Facts About Al-Ahram


Al-Ahram, founded on 5 August 1875, is the most widely circulating Egyptian daily newspaper, and the second oldest after al-Waqa'i`al-Masriya (The Egyptian Events, founded 1828).

FactSnippet No. 521,173

In 1950, the Middle East Institute described Al-Ahram as being to the Arabic-reading public within its area of distribution, "What The Times is to Englishmen and The New York Times to Americans", however it has often been accused of heavy influence and censorship by the Egyptian government.

FactSnippet No. 521,174

Al-Ahram was founded in Alexandria in 1875 by two Lebanese Melkite Christian brothers, Beshara Takla and Saleem Takla.

FactSnippet No. 521,175

Al-Ahram daily is the flagship of what is the Al-Ahram publishing house, the largest in Egypt.

FactSnippet No. 521,176

Al-Ahram produces a continually updated news website in the English language at english.

FactSnippet No. 521,177

Al-Ahram is owned by the Al-Ahram Foundation which is managed by the Egyptian government's "Supreme Council of Press".

FactSnippet No. 521,178

Al-Ahram is one of the largest circulating newspapers in the world.

FactSnippet No. 521,179

Under President Hosni Mubarak, Al-Ahram largely ignored, and trivialised the opposition parties to Mubarak's ruling National Democratic Party, and did not publish much direct criticism of the government.

FactSnippet No. 521,180

Anti-Defamation League, in a review of Arab newspapers in 2005, stated that Al-Ahram "is given substantial leeway" by the government so long as they avoid "certain 'taboos'.

FactSnippet No. 521,181

Al-Ahram generated controversy in September 2010 when an Egyptian blogger, Wael Khalil, revealed that the newspaper had altered a photo of Middle East leaders walking with United States President Barack Obama so that instead of Obama leading the group, Egyptian President Mubarak was placed in the front when he was actually walking in the rearmost position.

FactSnippet No. 521,182

Osama Saraya, Al-Ahram's editor-in-chief, defended the altered photo, stating that it was meant to underscore Egypt's leading role in the peace process: "The expressionist photo is.

FactSnippet No. 521,183