18 Facts About Deutsche Welle


Deutsche Welle, abbreviated to DW, is a German public, state-owned international broadcaster funded by the German federal tax budget.

FactSnippet No. 932,227

The work of DW is regulated by the Deutsche Welle Act, meaning that content is intended to be independent of government influence.

FactSnippet No. 932,228

In 1960, Deutsche Welle became an independent public body after a court ruled that while broadcasting to Germany was a state matter, broadcasting from Germany was part of the federal government's foreign-affairs function.

FactSnippet No. 932,229

Deutsche Welle was originally headquartered in the West German city of Cologne.

FactSnippet No. 932,230

On 1 April 1992, Deutsche Welle inherited the RIAS-TV broadcast facilities, using them to start a German- and English-language television channel broadcast via satellite, DW, adding a short Spanish broadcast segment the following year.

FactSnippet No. 932,231

Deutsche Welle took some of the former independent radio broadcasting service Deutschlandfunk's foreign-language programming in 1993, when Deutschlandfunk was absorbed into the new Deutschlandradio.

FactSnippet No. 932,232

In September 1994, Deutsche Welle was the first public broadcaster in Germany with an internet presence, initially www-dw.

FactSnippet No. 932,233

In 2003, the German government passed a new "Deutsche Welle Act", which defined DW as a tri-media organization, making the Deutsche Welle website an equal partner with DW-TV and DW Radio.

FactSnippet No. 932,234

Deutsche Welle is funded from federal grants taken from the federal tax revenue.

FactSnippet No. 932,235

Since the reorganisation of broadcasting as a result of German reunification, Deutsche Welle has been the only remaining broadcasting corporation under federal law.

FactSnippet No. 932,236

Deutsche Welle has developed a two-tier approach that they are using for future growth of their company which consists of a global approach and a regional approach.

FactSnippet No. 932,237

Moscow office of Deutsche Welle was informed that it would be shut at 9:00 on Friday, 4 February 2022.

FactSnippet No. 932,238

Deutsche Welle logo, introduced following the start of Deutsche Welle TV in 1992.

FactSnippet No. 932,239

Deutsche Welle had been DW's senior correspondent in Washington since February 2017 and prior to this, deputy editor-in-chief and head of DW's main news department since 2014.

FactSnippet No. 932,240

Deutsche Welle succeeded DW Akademie director Gerda Meuer, who had previously been deputy editor-in-chief of Deutsche Welle's radio program, and had earlier worked for various media outlets and as a correspondent for Inter News service.

FactSnippet No. 932,241

Deutsche Welle's website has a section dedicated to providing material for those who are interested in learning the German language of all levels based on the Common European Framework of Reference for Languages.

FactSnippet No. 932,242

Also in September 2022, Deutsche Welle updated its Code of Conduct to include "Germany's historical responsibility for the Holocaust is a reason for which we support the right of Israel to exist" among their values and noted antisemitism is grounds for dismissal.

FactSnippet No. 932,243

On 5 December 2021, Deutsche Welle announced that it would suspend its partnership with a Jordanian partner, Roya TV, on account of antisemitic content published on Roya's social media.

FactSnippet No. 932,244